Nikdy nezabudne na ten revolučný Silvester v osemdesiatom deviatom. Po štyridsiatich rokoch sa to tu zrazu zlomilo, tretí deň bol prezidentom Havel a asi tri týždne boli otvorené hranice. Rodičia ju odviezli na vlak do Nemecka s tým, že sa o dva dni vráti. Ona však vedela, že to tak nebude. Pred pár mesiacmi sa s priateľom rozhodli totiž pre emigráciu. O tom, že príde 17. november a revolúcia, nemohli tušiť. Nikto by na to navyše nestavil čo i len halier, že komunistický režim padne. Vlastne to nebolo úplne isté ani koncom roka. A tak sa Mariana Slováková Konečná držala pôvodného plánu. Nasadla do vlaku do západného Nemecka s tým, že sa už nevráti. Bola emigrantka. Aj keď zrejme posledná.
Keď sa pohli, vedela, že má už len jednu šancu si to rozmyslieť. Posledná zastávka vlaku na našom území pred hranicami, ktoré ešte pred pár dňami obopínal ostnatý drôt. Na to však bola príliš odhodlaná odísť a zaľúbená. Radko, skvelý mladý fotograf, ju už tri mesiace čakal v Stuttgarte, kde mal dohodnuté nejaké fotenia a vysnívané veľké plány. Ako spolu prerazia. Fotograf a modelka. „Na jednej strane bolo hrozné, že som si stále nemohla byť istá, či ešte uvidím mamu, sestru a otca, na druhej som tam bola s niekým, o koho som sa mohla oprieť. Radko bol o dosť starší a verila som, že sa o mňa postará,“ vracia sa do sladkých osemnástich krásna Mariana. Prenajali si ateliér, ktorý bol aj ich domácnosťou a Rado sa snažil ukázať, čo v ňom je, s tým, že potom bude rad na jeho polovičke. „Na začiatok som si našla upratovanie v niekoľkých bytoch a vilách. Ale nesťažovala som sa, niektorí si ma tak obľúbili, že ma už ani nebrali ako ženu, ktorá im tam chodí riadiť, ale ako súčasť rodiny. Jedni bezdetní manželia mi dokonca na narodeniny kúpili bicykel,“ usmeje sa mladá žena. Nebol to síce pôvodný plán, ale mladosť jej nedovolila brať to tragicky. Občas sa navyše predsa len zadarilo aj nejaké fotenie do katalógov. A ostatné určite ešte príde. Tak ako kedysi legendárny filmový Discopríbeh. Veď aj vtedy stačilo, že ju režisér Jaroslav Soukup zazrel v klipe Elánu a Mariky Gombitovej.
„Ten prvý rok som nejako nevnímala, že som prišla za lepším životom a stále robím iba upratovačku. Bola som mladá, a priateľ mi stále sľuboval, že to už bude inak.“
TO JE ONA!
„Ako stredoškoláčka som chodila do Bieleho divadla, kde robil choreografiu Ivko Ladižinský a pár dievčat zavolal do Mlynskej doliny, kde sme nahrávali klip do hitparády Triangel,“ spomína. Nikdy by jej nenapadlo, že tých pár minút na obrazovke jej otvorí dvere do filmu. Českému režisérovi však stačili na to, aby našiel predstaviteľku Evy, do ktorej sa bezhlavo zamiluje jeho hlavný hrdina. „Údajne hneď povedal – to je ona! Pozvali ma síce spolu s množstvom ďalších dievčat do redakcie vtedajšieho časopisu Dievča, kde nás nafotili a opäť dali Jaroslavovi Soukupovi na výber, ale on len znova zopakoval, že chce mňa,“ odhaľuje zákulisie filmu Mariana. Počas najbližších prázdnin dostali teda s mamou lístky na vlak do Plzne a pätnásťročná Bratislavčanka zrazu vhupla medzi herecké legendy – od Miroslava Donutila cez Ladislava Potměšila až po najmladšieho z rodu Hrušínských. „Bola som ale príliš mladá na to, aby som si uvedomila, čo to znamená. Pre mňa to boli prázdniny, zábava s kamarátmi,“ vracia sa o viac ako tridsaťpäť rokov späť. Jednoducho si to užívala. So všetkým, čo k tomu patrilo, vrátane prvej lásky. Iskra však nepreskočila tam, kde by ju podľa scenára všetci čakali. Medzi ňou a mladým Rudolfom Hrušínským preskočila láska len pred kamerou. „Sympatie tam boli, ale my sme sa skôr bláznili. S Andym Krausom, filmovým Cáfom, ako aj s Rudlom sme skrátka boli dobrá partia. Skutočná láska prebiehala mimo filmu,“ zažmúri zasnene oči Mariana, ktorej padol do oka miestny lámač ženských sŕdc, a to napriek tomu, že režisér sa veľmi snažil, aby sa k nej ani nepriblížil. „Považoval ho za plejboja a nepotreboval tam riešiť pätnástku so zlomeným srdcom,“ usmeje sa. Napriek režisérovým zákazom z toho totiž bol nakoniec štvorročný vzťah, ktorý vydržal aj po tom, čo padla posledná klapka dnes už kultového filmu a študentka obchodnej akadémie sa vrátila do školských lavíc.
IDE DO LEPŠIEHO
„Bol filmovým producentom, ktorý obchádzal filmové festivaly po celom svete, a až keď som s ním kráčala po červenom koberci v Cannes a Las Vegas, pochopila som, akú ligu hrá.“
POCHOPILA, AKÚ HRÁ LIGU
Neskôr sa dozvedala, že ju spomínal od rána do večera, a tak sa z dvojtýždňovej lyžovačky s chlapcami z Čiech vrátili už ako pár. Dievča, ktoré bojovalo o šťastie, a muž, ktorý ho mal. Aspoň čo sa týka peňazí. „To som o ňom však v čase, keď sme sa dali dokopy, nevedela. Vlastne až postupne som pochopila, čo všetko má a čo znamená. Bol fi lmovým producentom, ktorý obchádzal fi lmové festivaly po celom svete a až keď som s ním kráčala po červenom koberci v Cannes a Las Vegas, pochopila som, akú ligu hrá,“ prezrádza Mariana. „Jemu vyhovovalo, že o ňom nič neviem. Chcel ma prekvapovať, aby som ho mohla obdivovať. A nechcel byť ľutovaný.“ Dnes si uvedomuje, že tým Radkovi zlomila srdce. „Edie mu síce ponúkol, že mu zaplatí ateliér a kúpi techniku, ale on to odmietol. Mal pocit, že keby to prijal, v podstate by ma predal,“ hovorí Mariana otvorene. Tak ako o rečiach o tom, že je zlatokopka, ktorá z nuly skočila do luxusu. Nemohla však hocikomu vysvetľovať, že každá minca má dve strany. Možno žila v luxuse, ale nie svoj život. „Mala som dvadsaťdva, on štyridsaťsedem rokov a stretávali sme sa len s kamarátmi z jeho generácie, päťdesiatnikmi, šesťdesiatnikmi, venovali sa jeho záľubám, jeho biznisu,“ je úprimná. Bola vďačná, že s ním môže vidieť svet, na druhej strane si ale uvedomovala, že je vo veku, keď sa mala učiť, keď mala stihnúť vysokú školu a pracovať na svojej budúcnosti. Napriek tomu sa nesťažuje, boli spolu šťastní, ale niekde vo vzduchu to nad nimi viselo. „Hovoril mi, že tuší, že to nie je na celý život. Že sa bojí, že ho opustím, keď ma bude najviac potrebovať…“
PROSÍM, MOHLA BY SI SA ÍSŤ PREZLIECŤ?